info@gyulakult.hu  (+36-66) 463 544

Magyar Festészet Napja a Kohán Képtárban

A fél évszázados fennállását ünneplő Gyulai Művésztelep alkotói tartottak – nagy érdeklődés mellett – nyílt napot a Kohán Képtárban. Az alapos indokot a festészet napja szolgáltatta, bár ennek nem csupán évente egyszer, hanem minden nap így kellene lennie. A látogatottságnak és a kütyüzésben megfáradt ifjúságnak is jót tett az esemény, a díjtalan belépési lehetőség páratlan vizuális élményekkel párosult. Az általános- és középiskolások mind-mind jól mulattak, még a sportiskolás ifjoncok többségének is a magasba lendült a keze arra a kérdésre, hogy ki szereti a festészetet, művészetet?

Október 17. délelőttjén a Béke sugárúti intézményben Albrecht Júlia, Tömpe Mónika és Szőke Sándor várta a diákokat, valamint a velük érkező pedagógusokat. A művészek nem vártak hiába, az iskolásoknak címzett etapban hat csoport, összesen közel 130 diák futott be. A szóbeli felvezetőt, ismertetőt követően jöhettek a játékos feladványok: híres, ismert gyulai arcok felismerése, puzzle, kvíz, avagy teszt arról, hogy mi látható a képtárban, keresd a hibát típusú feladvány és végül, a jelöld meg a kedvencedet.

(Utóbbiban nálam a Hol a papucsom? című munka nyert; egészen egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni ezt a fajta képi humort). A festmények, szobrok, alkotások frissességét, üzeneteit a diákok is díjazták, a Lila suli 6. A osztályának tanulói közül például többen az élénk színeket és a nem mindennapi formavilágot (!) emelték ki. Egyikük úgy fogalmazott: jól érzik magukat a Kohánban, mert itt minden szép színes. Nyilván nem vagy nem csak a tarka, mindenféle színekben játszó babzsákokra gondolt az ifjú hölgy.

A MOST – az 50 éves Gyulai Iskola legújabb alkotásai című tárlat és Kohán György egyes művei valóban olyan színekben pompáznak, mintha direkt módon az őszi díszbe öltözött természet előtt tisztelegnének. A pedagógusoknak viszonylag könnyű dolguk volt, ha szabad ilyet leírni, mert a művésztelep alkotói nem adtak teret a jó magaviselet egyik legnagyobb ellenségének, a fránya unalomnak.

Petrovitsné Balla Magdolna osztályfőnök elmondta: a képi világ megjelenése ilyen közegben egészen más, mint iskolai környezetben, mondjuk rajzórákon festményeket elemezni. Látható volt a gyerekeken a megdöbbenés, amikor beléptek a kiállítótérbe, hiszen ilyen méretű képeket eddig valószínűleg még nem láttak. A vizualitás a kütyükön keresztül bármikor elérhető, de nem ebben a minőségben, és ez a lényeg, hogy a minőségre lehet ilyen módon ránevelni őket.

A valódi kézimunka jelenik itt meg, aminek teljesen más a hatása, mintha képernyőn látjuk. Olyan ez, mint a zenehallgatás: élőben sokkal intenzívebb, mint lejátszón meghallgatni egy-egy művet – mondta el a képtár kiállításainak megtekintése melletti érveit az 5. Számú Általános Iskola és Sportiskola pedagógusa. A Karácsonyi János Katolikus Gimnázium tanára is alapvetően jól érezte magát, míg a lurkók egy kicsit könnyedebben vették a tanórán kívüli foglalkozást. De, hát így van ez rendjén.

Az minden esetre nagyon jó lehetőség, hogy a középiskolások is betekintést nyerhettek ebbe a nagyon különleges kiállítótérbe – foglalta össze Dávid Péter, kiemelve: heti egy rajzórájuk van, ami valljuk be, igazán kevés. A tanár úr 12 fős csoporttal érkezett, mert az osztály másik fele éppen „opera kalandon” vett részt, s mint mondta: többen, egészen sokan érdeklődnek közülük a művészetek iránt.

Tömpe Emőke, a művésztelep egyik oszlopa úgy fogalmazott: mozgalmas és izgalmas ez a nap, nagy adag inspirációt szolgáltat számukra, a gyerekek vevők a feladatokra, élvezik a játékos feladványokat.

Október 17. délutánja a felnőtteké volt, 30-40 érdeklődőre bizton lehetett számítani, bár az általánosságban elmondható, hogy őket jóval nehezebb rávenni arra az őszinte örömködésre, mint amit a gyermekek ösztönösen, szinte bármely alkotás szemlélésekor fel tudtak mutatni. Talán ez is rendjén van így. Vagy mégsem?! A választ mindenkinek magának kell megadni, erre minden esetre az év majdnem mind a 365 napján lehetőséget biztosít a Kohán Képtár.

Címkék: , , , , ,