info@gyulakult.hu  (+36-66) 463 544

Újabb merítés – Koromkárpit a Kohán Képtárban

Kohán Képtár

Extrém, különleges, nyomatékos, hangsúlyos, újdonságként ható – ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illethető a legújabb merítésből ezekben a pillanatokban is készülő Kohán-kiállítás. A tárlat egyedi jellemzői adottak, hiszen javarészben olyan munkák kerülnek a nagyközönség elé, amelyeket eddig a beavatottakon kívül senki nem láthatott. A kuriózum jelleget egyrészt az ízig-vérig gyulai alkotó gazdag és hétköznapinak aligha mondható életműve, másrészt a koháni életutat, munkásságot két évtizede kutató művészettörténész személyisége garantálja.

Gyarmati Gabriella neve lassan, de biztosan kezd összeforrni Kohán művészetével, hiszen a Gyulán született és élő, de főállásban a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban tevékenykedő szaktekintély időt és energiát nem spórolva munkálkodik azon, hogy a méltó helyen, az eddigiektől gyökeresen eltérő módon szerepelhessen a felbecsülhetetlen értéket képviselő hagyaték.

A művész 1966-ban bekövetkezett halála óta munkáiból műtörténészek, képzőművészek és kiállítás szervezők nagyszámú tárlatot rendeztek múzeumokban és különféle kiállítóhelyeken. A Kohán-kiállítások történetében azonban ez az a tárlat, amelyhez nyugodt szívvel társítani lehet az igazán egyedi jelzőt. A korábbiakban elsősorban általános esztétikai szempontok figyelembevételével készültek a válogatások, míg az utóbbi években az életművet alapjaiban meghatározó monumentalitás került előtérbe. A szűkített tematika bizonyos szempontból pontosabb, illetve fókuszált képet mutat az œuvre-ről.

– Továbbra is a monumentalitás körül forgolódunk, de a cél az, hogy munkásságát, Kohán alkotói zsenijét párhuzamba állítsuk olyan művészekkel, akiket valószínűleg ismerhetett – tájékoztatott az október 25-én 17 órakor nyíló tárlat rendezői törekvéseiről a kiállítás kurátora. Gyarmati Gabriella kiemelte, itt nem tényleges, valódi, hanem szellemi, stiláris kapcsolatról van szó.

Kohán pályája a mexikói muralisták vonalával érintkezik, úgymint David Alfaro Siqueiros, José Clemente Orozco és Diego Rivera (teljes nevén Diego María de la Concepción Juan Nepomuceno Estanislao de la Rivera y Barrientos Acosta y Rodríguez, Frida Kahlo férje), de úgy tűnik, egy olasz származású festőművész, Mario Sironi is bekerült Kohán látóterébe.

A hasonló törekvések, a közel azonos gondolkodásmód egyértelműen látható, ami igazán különlegessé teszi, egzotikumokkal fűszerezi ezt a válogatást. Még a legodaadóbb Kohán-rajongók is túlnyomó többségében újdonságokra bukkannak majd, efelől senkinek sem lehet kétsége. Azt a kérdést azonban mindenképpen szükséges feltenni, hogy kiknek javasolt, kiknek ajánlott a Múzeumok Őszi Fesztiváljának egyik eseményeként szervezendő megnyitón való részvétel?

A válasz legalább annyira egyszerű, mint egy fakocka: mindenkinek!

Mindenkinek, aki egy kicsit is kíváncsi, aki egy kicsit lelkesedni tud a nóvumokért és természetesen mindenkinek, aki szereti a művészetet, a pezsgést, a valóban eredeti és izgalmas kulturális programokat és kicsit is kedveli a nem megszokott, nem sablonos, nem szürke és megszokott formákkal operáló művészeti eseményeket. Még mielőtt tovább szpojlereznénk, azt érdemes idefirkantani, hogy legalább 33, eddig soha nem látott és nem publikált grafikai alkotás is megtekinthető lesz. És, hogy a kiállításról szóló beharangozó írás is eltérjen a megszokottaktól, következzék végül a tárlat címe, ami alapesetben az anyag elején követelne helyet:

„Koromkárpit – Kohán György kapcsolata az olasz és a mexikói monumentalistákkal”

Fotó: Incze László & Hír6.hu

Cikk: Erdei-Kovács Zsolt

Címkék: , , , , , , , , ,
Skip to content