info@gyulakult.hu  (+36-66) 463 544

Emlékezés és visszavágyódás – Beszélgetés Hunya Gáborral

A június 15. és október 7. között megtekinthető, „megélhető”, Emlékezet és elvágyódás címet viselő kiállítás négy évtized képzőművészeti terméséből válogat. A rendkívüli kollekció a Gyuláról elszármazott Hunya Gábor tulajdona, aki szentül hiszi, a művészet közkincsnek tekintendő. Mint mondja, a tárlat megtekintése mindenkinek ajánlott, aki nyitott a művészetre, ehhez nem kell semmiféle külön végzettség, előműveltség, mindössze nyitott szemre és nyitott szívre van szükség.

El Kazovszkij: Állat a színházban (2000)

A gyűjtő egy régi, múlt századi mondást citál, mely szerint egy képhez szék is kell. Vagyis az alapos szemrevételezéshez le kell ülni, sokáig foglalkozni vele, ahogyan az ember a kezébe vesz egy könyvet, szinte dédelgetve az elejétől a végéig elolvassa. Rá kell szánni az időt ahhoz, hogy megértsük a lényegét, megfejtsük az üzenetét magunk számára. „Vannak olyan alkotások, melyekhez éveken keresztül visszatérek, és mindig találok benne valami újdonságot.”

A gyűjtő

A kollekció tulajdonosa birtokolhatja a műtárgyat, azonban a művészet közkincsnek tekintendő – feleli azon kérdésre, hogy miért fontos számára gyűjteményének bemutatása, a művészeti alkotások okozta élmények megosztása. Sosem zárkózott el attól, hogy kölcsönadja a műveket vagy, hogy maga kezdeményezzen kiállítást, illetve mások meghívásának eleget tegyen. Az Emlékezet és elvágyódás címet viselő tárlattal összefüggésben lényegi momentum, hogy a képek birtokosa a 6 és 18 éves kora közötti időszakot Gyulán töltötte.

Édesapja a korábban csecsemőotthonként működő Almásy-kastély igazgatójaként dolgozott, az irodája a kávézó szürke termében, belső helyiségében volt – idézi fel. A gimnáziumot Gyulán végezte, majd az érettségi vizsgákat követően Budapestre ment tanulni. Édesapja 1977-ben, édesanyja pedig másfél évvel ezelőtt hunyt el, addig állandó rendszerességgel járt vissza a városba. Szerette az itt töltött nyarakat és a volt iskolatársai, barátai közül is vannak még, akik visszavárják.

Kapóra jött ez a kiállítási lehetőség, hiszen így legalább van egy újabb apropó, ami miatt Gyulára mehetek – enged betekintést érzéseibe, aláhúzva: szereti a várost, a Várfürdőt és az idei Shakespeare Fesztiválon is szeretne részt venni, továbbá véleménye szerint az utóbbi évtized városszépítése igazán jót tett.

Négy évtized képzőművészeti termése

Az Emlékezet és Elvágyódás című̋ kiállítás négy évtized képzőművészeti terméséből válogat, amelyek a korai 1990-es évek óta kerültek Hunya Gábor gyűjteményébe. Képviselve van az 1970-es évek neoavantgárdja, az 1980-as és 1990-es évek Új Szenzibilitása és a 2000-es évek szerteágazó törekvései közül az új festészet, a konceptuális, performatív és installatív művészettől a poszt-digitális alkotásig.

A június 15. és október 7. között megtekinthető, „megélhető” kiállítás helyszíne a Kohán Képtáron kívül a kastély Török tornya, egy mű pedig a város terében jelenik meg. – Az emlékeink idővel átalakulnak és ez a folyamat a műalkotásokban is visszatükröződik – mondja Hunya Gábor a beszédes címmel összefüggésben. Kiemel egy a másik dimenzió is, a társadalom kollektív emlékezetét, amiben Magyarország erösen megosztott.

Mindenféle politikai erők leegyszerűsítve szeretnék ráerőltetni az emberekre az álláspontjukat, a művészek azonban ennél mindig jóval komplexebben, átfogóbban gondolkoznak és alkotnak. Aki elmélyed a műalkotásokban, láthatja, hogy a társadalmi párbeszédre számos lehetőség adódik és, hogy a művészek erre igyekeznek motiválni mindenkit. Nyitottnak kell lennünk erre a pozitív befolyásra – hangsúlyozza.

A másik fontos alapvetés, hogy Gyula városa a magyarországi románok egyik szellemi és politikai központja. Hunya Gábor kollekciójában pedig a magyaron kívül román, főleg bukaresti művészek alkotásai is megtalálhatók. A román-magyar közeledésre serkent egy villanyoszlopon megjelenö „útjelző tábla”, az egyik oldalán az „Elnézést”, a másikon a „Scuze” felirattal. – A nemzetek közötti és a nemzeten belüli párbeszéd nagyon fontos, Sugár János ezen alkotása is ezt emeli ki.

A tárlat megtekintése mindenkinek ajánlott, aki nyitott a művészetre és rá tudja szánni a megfelelő időt, elgondolkodik azon, hogy számára az adott festmény, szobor vagy installáció mit üzen, mit jelent – mondja. Ehhez nem kell semmiféle külön végzettség, előműveltség, mindössze nyitott szemre és nyitott szívre van szükség, hiszen bárki képes arra, hogy befogadja, saját maga számára értelmezze a látottakat. Összesen 25 művész több mint 60 alkotása szerepel majd a kiállításon, köztük öt román művész 14 alkotása lehetőséget adva határon átnyúló kulturális párbeszédre.

El Kazovszkij: Vándorállat a libikókán (1994)

Kiállított művészek: 2META, Ioana Bătrânu, Birkás Ákos, Borsos János, Borsos Lőrinc, Borsos-Lőrinc Lilla, Bukta Imre, El Kazovszkij, Fridvalszki Márk, Dumitru Gorzo, Teodor Graur, Horváth Tibor, Nádler István, Nemes Csaba, Németh Ilona, Pauer Gyula, Pinczehelyi Sándor, Marilena Preda-Sânc, Ráthonyi Kinga, Sugár János, Szirtes János, Szűcs Attila, Sorin Tara, Ujházi Péter és Vojnich Erzsébet.

„Emlékezet és Elvágyódás“

Magyar és román kortárs képzőművészet Hunya Gábor gyűjteményéből

Kohán Képtár (Gyula, Béke sgt. 35.)

Június 15 – október 7.

Megnyitó: 2018. június 14. (csütörtök) 17.00

Megnyitja: Háy János író

Koncepció: Hunya Gábor, Hunya Krisztina

A tárlat gondolati hátteréről bővebben az alábbi cikkben!

E.K.Zs.

„Emlékezet és Elvágyódás“ – Magyar és román kortárs képzőművészet Hunya Gábor gyűjteményéből

Címkék: , , , , , , , ,